Algemeen

Samenvatting

Voor u ligt de programmabegroting 2021-2024. De basis voor deze programmabegroting is het collegeprogramma 2018-2022 "Samen handen uit de mouwen".
We bieden de begroting sinds vorig jaar in een opzet met vijf robuuste begrotingsprogramma's. Was het vorig jaar nog wennen en moeilijk te vergelijken met het verleden, dit jaar is de opzet identiek aan 2020.
De programma’s zijn in zowel inhoudelijk als financieel opzicht overzichtelijk door het opnemen van speerpunten per programma. Deze zijn gebaseerd op het collegeakkoord en de door uw raad vastgestelde beleidsnota's. Per programma zijn op product-activiteit niveau de meerjaren baten en lasten inzichtelijk, alsmede de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves.

Overzicht structureel en incidenteel begrotingssaldo

Bedragen * €1.000

2021

2022

2023

2024

Incidenteel begrotingssaldo

-70

-364

-504

-496

Structureel begrotingssaldo

104

-27

545

541

Saldo begroting 2021-2024

34

-392

42

45

In de tabel zijn structureel en incidenteel saldo separaat weergegeven. De beoordeling voor de goedkeuring door de provincie wordt gebaseerd op het structurele saldo, waarbij wordt meegewogen dat de algemene reserve niet grotendeels ter dekking van het incidentele saldo wordt gebracht. Dat betekent dat niet alleen naar de structurele begrotingssaldi moet worden gekeken, maar dat ook de incidentele saldi zullen moeten worden aangepakt om te voorkomen dat deze ten laste van de algemene reserve komen.
Het “saldo begroting 2021-2024” is de eindconclusie van het proces van de totstandkoming van de begroting. In het vervolg van deze samenvatting nemen we u mee in het verloop van het saldo sinds de Perspectiefnota.
Het totaalsaldo is in 2021, 2023 en 2024 positief, laat voor 2022 een tekort zien. Om tot een sluitende meerjarenbegroting te komen nemen we voor het jaar 2022 een bestuurlijke taakstelling op. Dit houdt in dat we onszelf de opdracht geven uw raad in de loop van 2021 voorstellen voor te leggen die inhouden dat deze taakstelling een concrete invulling krijgt.”

Totaaloverzicht verloop begrotingssaldo  

*1000

2021

2022

2023

2024

Primaire begroting

68

-21

47

47

Mutaties Berap I

-456

-708

-180

-369

Meicirculaire

-47

93

-65

251

Begrotingssaldo na Berap I

-435

-636

-198

-71

Mutaties Pnota 

-418

-634

-598

-716

 Begrotingssaldo Perspectiefnota

-853

-1270

-796

-787

Pakket maatregelen met kostenbesparingen (KB) en verdiencapaciteit (VC)

1.088

1.338

1.279

1.413

Structurele doorwerkingen Berap II

-264

-380

-310

-318

September circulaire

-65

-69

-77

-64

Autonome begrotingsmutaties

-382

-531

-514

-659

Extra besparingen (EB)

510

520

460

460

Begrotingssaldo 2021

34

-392

42

45

Toelichting bij de tabel:
Primaire begroting, mutaties Berap I en meicirculaire
De basis van de berekeningen is de primaire begroting, de financiële stand van zaken van begin 2020. Daaraan worden de mutaties van de eerste bestuursrapportage (Berap I) en de meicirculaire van de Rijk toegevoegd.
Begrotingssaldo perspectiefnota
In de perspectiefnota worden de financiële vooruitzichten voor 2021 opgenomen en als mutaties toegevoegd aan het saldo. Daarmee ontstaat Begrotingssaldo Perspectiefnota. Op 2 juli 2020 heeft de raad de perspectiefnota vastgesteld, waarin de conclusie werd getrokken dat ongewijzigd beleid een negatief saldo voor de komende jaren zou opleveren. Het college heeft de opdracht aanvaard om via maatregelen om kosten te besparen en inkomsten te verhogen tot een sluitende begroting te komen. De raad heeft aangegeven welke maatregelen op voorhand wel en welke niet konden worden voorgesteld.
Structurele doorwerkingen Berap II
De tweede bestuursrapportage (Berap II) beschrijft de financiële ontwikkeling van het lopende jaar 2020. Deze ontwikkeling heeft deels gevolgen voor de financiën in de komende jaren. De structurele doorrekening van de financiële ontwikkelingen naar de toekomst heeft een nadelig effect op het saldo.
De verklaring hiervoor is voornamelijk gelegen in de financiële ontwikkelingen in het sociaal domein. De budgetten voor jeugdzorg en de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) stijgen harder dan voorzien. Daarnaast moet, als gevolg van de economische effecten van Covid 19, rekening worden gehouden met extra uitgaven in 2021 in het kader van de Participatiewet.
September circulaire
In september is door het Rijk de circulaire verstuurd, waarin de uitkering uit het gemeentefonds wordt berekend. Deze heeft een negatief resultaat voor ons saldo. De voornaamste wijzigingen ten opzichte van de mei circulaire betreffen wijzigingen in maatstaven en decentralisatie uitkeringen voor uitvoering van wettelijke taken. Deze worden in mindering gebracht op de totale uitkering.
Voor de jaren 2023 en 2024 is de algemene uitkering gekort op jeugdmiddelen. Er loopt een onderzoek naar de toereikendheid van de middelen jeugdzorg. Hierover zal een nieuw kabinet besluiten en daarom wordt het nog niet structureel verwerkt. De richtlijn (vastgesteld door BZK, VNG en provincie) is echter wel dat gemeenten deze middelen toch mogen opnemen als dekkingsmiddel. Dat is dan ook in deze begroting verwerkt.
Autonome begrotingsmutaties
Een aantal ontwikkelingen sinds het opstellen van de perspectiefnota leidt er toe dat het saldo negatief wordt beïnvloed. In deze mutaties zijn verwerkt hogere kosten van de gemeenschappelijke regelingen GGD en Vervoerregio, alsmede de stijging van de subsidies. Ook de stijging van de salariskosten en de pensioenen als gevolg van de CAO is hierin verwerkt. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt dit laatste toegelicht.
Als nieuw beleid zijn hierin tevens de kosten als gevolg van de wettelijke taak van de Wet inburgering opgenomen. Een toelichting hierop is in het programma sociaal domein opgenomen.
In de begroting is geen ander nieuw beleid opgenomen. Vastgesteld beleid is het uitgangspunt, maar op diverse terreinen wordt, op grond van het pakket maatregelen, voorgesteld de ambities/het beleid naar beneden bij te stellen. In de programma’s zijn de effecten beschreven.
Pakket maatregelen met kostenbesparingen, verdiencapaciteit en extra besparingen
In augustus heeft het college het pakket maatregelen aan de raad gepresenteerd, waarin kostenbesparingen (KB) en verdiencapaciteit (VC) zijn opgenomen. De raad heeft deze besproken in een BO-sessie op 10 september. De recente financiële ontwikkelingen maken het noodzakelijk om alle voorgestelde maatregelen op te nemen in de begroting. Tevens maken bovenstaande ontwikkelingen met een structureel negatief effect op de meerjaren begroting dat extra maatregelen vereist zijn om tot een sluitende begroting te komen. Naast het pakket maatregelen, dat in augustus is gepresenteerd, zijn extra besparingen (EB) in de begroting opgenomen, waardoor het saldo wordt omgebogen. Hierna volgt een overzicht van alle maatregelen opgedeeld per programma, waarbij is aangegeven welke ombuigingen behoren tot de ombuigingen bij de Perspectiefnota (KB's en VC's) en ombuigingen die behoren tot de begroting 2021 (EB's):

Ombuiging  *1000

2021

2022

2023

2024

I/S

Programma Algemeen bestuur 

Nieuw

EB 2. Vergaderbudget college verlagen

-5

-5

-5

-5

S

Programma Integrale veiligheid 

Oud

VC 8b. Ontheffing inrijverbod

-6

-6

-6

-6

S

Nieuw

EB 8. Verlagen handhaving- en veiligheidsbudget

-10

-10

-10

-10

S

Programma Ruimtelijk Domein 

Oud

KB 10. Mobiliteitsvisie bijstellen - reserve

-90

-64

I

KB 11. Duurzaamheidsvisie bijstellen

-90

I

KB 21. Kapitaallastenlimiet MIP

-59

-103

-253

S

KB 23. Opheffen pontveer

-67

-67

-67

-67

S

KB 6a. Wegen onderhoud

-15

-15

-15

-15

S

KB 6b. Onderhoud bomen

-11

-11

-11

-11

S

KB 6c. Straatreiniging

-11

-11

-11

-11

S

KB 6d. Kwaliteit groenonderhoud

-6

-6

-6

-6

S

KB 7. Ambities herinrichting

-7

-9

-9

S

KB 9. Monumentenbeleid - budget

-27

I

Nieuw

EB 1. Verhogen tarieven lijkbezorgingsrechten

-30

-30

-30

-30

S

EB 3. Verhogen tarieven omgevingsvergunningen

-90

-90

-90

-90

S

EB 10. Verlagen reserve Omgevingswet

-40

I

Programma Sociaal Domein 

Oud

KB 13. Kunstgrasvelden niet vervangen

-100

-100

-100

S

KB 18. Minder uitgeven uitvoering Participatiewet door gemeente Waterland

-40

-40

-40

-40

S

KB 19. Jeugd preventief beleid

-20

-20

-20

-20

S

Nieuw

EB 12. Taakstelling subsidies

-60

-60

-60

-60

S

EB 6. Verlagen ambitie MJB laagdrempelige opvoedondersteuning

-20

-20

I

EB 7. Latere start uitvoering ambitie aanpak eenzaamheid

-30

I

Programma Financien 

Oud

KB 1. Kwaliteit van dienstverlening - formatie

-39

-22

-22

-22

S

KB 10. Mobiliteitsvisie bijstellen - Formatie

-89

I

KB 22. Personeelsplan inkrimpen tot variant basis

79

124

124

124

S

KB 9. Monumentenbeleid - Formatie

-36

-36

-36

-36

S

VC 1. Project grondgebruik

-40

-40

I

VC 4. OZB verhogen

-200

-400

-400

-400

S

VC 5. Toeristenbelasting verhogen

-41

-41

-41

-41

S

Nieuw

EB 9. Catering verminderen

-5

-5

-5

-5

S

EB 11. Verlagen budget schoonmaak

-10

-10

-10

-10

S

EB 14. Taakstelling personeelsbegroting

-250

-250

-250

-250

S

Totaal

-1.260

-1.341

-1.223

-1.374

Overzicht saldo verdeeld over de programma’s

De totaalbedragen die in het overzicht begrotingssaldo staan, zijn in onderstaande tabel verdeeld over de programma’s. Toelichting daarbij is bij de diverse programma’s opgenomen.

Bedragen * € 1.000

Rekening

Begroting

Begroting

Meerjarenraming

Algemeen bestuur

2019

2020

2021

2022

2023

2024

1

Algemeen bestuur

-2.298

-2.241

-2.047

-2.029

-2.040

-2.040

2

Integrale veiligheid

-1.080

-1.251

-1.328

-1.333

-1.346

-1.346

3

Ruimtelijk domein

-5.855

-6.552

-6.167

-6.181

-6.045

-6.250

4

Sociaal domein

-9.882

-14.437

-10.967

-10.839

-10.720

-10.711

5

Financiën

-5.426

-4.215

-4.038

-4.222

-4.179

-4.305

Totaal lasten

-24.542

-28.696

-24.547

-24.603

-24.328

-24.650

1

Algemeen bestuur

184

170

172

175

177

177

2

Integrale veiligheid

79

65

98

99

100

100

3

Ruimtelijk domein

3.532

3.444

3.567

3.570

3.597

3.597

4

Sociaal domein

2.245

5.144

2.341

2.346

2.370

2.370

5

Financiën

16.408

17.000

17.232

17.855

18.118

18.444

Totaal baten

22.449

25.824

23.410

24.045

24.363

24.688

Saldo voor mutaties reserves

-2.093

-2.872

-1.137

-558

35

38

Toevoegingen reserves

-1.288

-1.253

0

0

0

0

Onttrekkingen reserves

3.135

2.762

1.171

166

7

7

Saldo reserves

1.847

1.510

1.171

166

7

7

Saldo na mutaties reserves

-246

-1.362

34

-392

42

45

Overzicht saldo conform de indeling 2020

Voor de vergelijkbaarheid vindt u in deze tabel de opbouw, zoals die vorig jaar is aangeboden. In bovenstaande tabel met het verloop in 2020 hebben we u in het proces meegenomen.

Bedragen * €1.000

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

Primaire begroting

68

-21

47

47

1e Berap 2020

-456

-708

-180

-369

2e Berap 2020

-265

-381

-310

-318

Tussentotaal

-653

-1.110

-443

-639

Begroting 2021 - 2024

Bestaand beleid

-88

-165

-152

-175

Nieuw beleid

0

0

0

0

Autonome ontwikkelingen

-484

-457

-587

-515

Administratieve wijzigingen

0

0

0

0

Ombuigingen

1.260

1.341

1.223

1.374

Totaal gevolgen begroting 2021 - 2024

687

719

484

684

Totaal

34

-392

42

45

Ontwikkeling algemene reserve
In deze begroting heeft het college opnieuw aandacht geschonken aan instandhouding dan wel toename van de algemene reserve in de begrotingsperiode 2021-2024. Dit door een zo gunstig mogelijk begrotingssaldo te effectueren, maar ook door in de komende begrotingsperiode geen uitnamen uit de algemene reserve voor intensivering van bestaand of nieuw beleid aan uw raad voor te stellen, behoudens het budget voor de wettelijke taak van de Wet inburgering.
In de paragraaf weerstandsvermogen is te zien dat de algemene reserve als gevolg van besluitvorming onder druk staat. Het college benadrukt met klem het belang van instandhouding c.q. toename van de algemene reserve als buffer voor het opvangen budgetoverschrijdingen en als fundament voor de solvabiliteit (kredietwaardigheid) van de gemeente, namelijk het vermogen om aan de financiële verplichtingen te kunnen blijven voldoen. Om onverwachte tegenvallers op te kunnen vangen is de stelpost onvoorzien uitgebreid met € 25.000 tot €50.000.

Investeringen 2021-2024
In het hoofdstuk "Financiën" is een overzicht opgenomen van de investeringen in het MeerjarenInvesteringsPlan (MIP) 2021-2024 uit de Perspectiefnota. Hierin zijn nog niet de maatregelen verwerkt, waarbij de kapitaallasten worden gemaximaliseerd en waarbij de investeringen zijn geschrapt middels het bovenstaande “maatregelenpakket”. Na vaststelling van de begroting zal deze actualisatie direct worden gerealiseerd.
Het maximaliseren van de kapitaallasten is op € 300.000,- vastgesteld. Reeds in verregaande voorbereiding zijnde projecten maken een lager bedrag onmogelijk, zonder aanzienlijke desinvestering.

Deze pagina is gebouwd op 11/02/2021 11:03:58 met de export van 11/02/2021 10:50:24