Wat mag het kosten?
Bedragen * € 1.000 | Rekening | Begroting | begroting voor | Mutatie | Begroting | Meerjarenraming | |||
Ruimtelijk domein | 2019 | 2020 | 2021 | 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
3.01 | Afvalstoffen | -1.260 | -1.503 | -1.405 | -13 | -1.418 | -1.398 | -1.402 | -1.402 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3.02 | Begraven | -135 | -137 | -143 | -8 | -151 | -145 | -145 | -145 |
3.03 | Duurzaamheid | -309 | -517 | -324 | 0 | -324 | -307 | -315 | -323 |
3.04 | Economie & Recreatie | -134 | -166 | -170 | -7 | -177 | -172 | -173 | -173 |
3.05 | Groenvoorzieningen | -466 | -431 | -423 | 13 | -410 | -419 | -421 | -434 |
3.06 | Grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.07 | Omgevingsvergunningen | -518 | -590 | -612 | -52 | -664 | -616 | -617 | -617 |
3.08 | Openbare ruimte | -1.318 | -1.581 | -1.555 | 116 | -1.440 | -1.436 | -1.422 | -1.398 |
3.09 | Ruimtelijke ordening | -410 | -612 | -628 | -8 | -636 | -565 | -607 | -607 |
3.10 | Volkshuisvesting | -76 | -80 | -62 | -4 | -66 | -63 | -63 | -63 |
3.11 | Water en riolering | -1.230 | -936 | -892 | 11 | -881 | -1.061 | -879 | -1.087 |
Totaal lasten | -5.855 | -6.552 | -6.215 | 48 | -6.167 | -6.181 | -6.045 | -6.250 | |
3.01 | Afvalstoffen | 1.534 | 1.606 | 1.630 | 100 | 1.730 | 1.708 | 1.711 | 1.711 |
3.02 | Begraven | 118 | 118 | 119 | 30 | 149 | 151 | 153 | 153 |
3.03 | Duurzaamheid | 1 | 137 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.04 | Economie & Recreatie | 16 | 18 | 19 | 0 | 19 | 19 | 19 | 19 |
3.05 | Groenvoorzieningen | 0 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 |
3.06 | Grondexploitatie | 36 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.07 | Omgevingsvergunningen | 78 | 192 | 186 | 90 | 276 | 278 | 281 | 281 |
3.08 | Openbare ruimte | 257 | 201 | 203 | 0 | 203 | 205 | 207 | 207 |
3.09 | Ruimtelijke ordening | 66 | 28 | 28 | 0 | 28 | 29 | 29 | 29 |
3.10 | Volkshuisvesting | 189 | 6 | 6 | 0 | 6 | 6 | 6 | 6 |
3.11 | Water en riolering | 1.237 | 1.138 | 1.155 | 0 | 1.155 | 1.171 | 1.188 | 1.188 |
Totaal baten | 3.532 | 3.444 | 3.347 | 220 | 3.567 | 3.570 | 3.597 | 3.597 | |
Saldo voor mutaties reserves | -2.323 | -3.108 | -2.868 | 268 | -2.600 | -2.611 | -2.447 | -2.653 | |
Toevoeging reserves | -900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 187 | 450 | 175 | 0 | 258 | 159 | 0 | 0 | |
Saldo reserves | -713 | 450 | 175 | 83 | 258 | 159 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -3.036 | -2.658 | -2.693 | 351 | -2.342 | -2.452 | -2.447 | -2.653 |
Bedragen * € 1.000
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
3.01 | Afvalstoffen | ||||
---|---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | -24 | -22 | -22 | -28 | |
Totaal | -24 | -22 | -22 | -28 | |
Bestaand beleid | |||||
-Voorgestelde tariefverhoging afvalstoffenheffing met 6%. | 100 | 56 | 34 | 34 | |
Totaal | 100 | 56 | 34 | 34 | |
Ombuigingen | |||||
-KB 6c. Straatreiniging | 11 | 11 | 11 | 11 | |
Totaal | 11 | 11 | 11 | 11 | |
3.02 | Begraven | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | -7 | -7 | -7 | -9 | |
Totaal | -8 | -7 | -7 | -9 | |
Ombuigingen | |||||
-EB 1. Verhogen tarieven lijkbezorgingsrechten | 30 | 30 | 30 | 30 | |
Totaal | 30 | 30 | 30 | 30 | |
3.04 | Economie & Recreatie | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | -7 | -6 | -6 | -8 | |
Totaal | -7 | -6 | -6 | -8 | |
3.05 | Groenvoorzieningen | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024 | 14 | 1 | 2 | -11 | |
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | -18 | -16 | -16 | -21 | |
Totaal | -4 | -16 | -14 | -32 | |
Ombuigingen | |||||
-KB 6b. Onderhoud bomen | 11 | 11 | 11 | 11 | |
-KB 6d. Kwaliteit groenonderhoud | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Totaal | 17 | 17 | 17 | 17 | |
3.07 | Omgevingsvergunningen | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | -52 | -48 | -48 | -61 | |
Totaal | -52 | -48 | -48 | -61 | |
Ombuigingen | |||||
-EB 3. Verhogen tarieven omgevingsvergunningen | 90 | 90 | 90 | 90 | |
Totaal | 90 | 90 | 90 | 90 | |
3.08 | Openbare ruimte | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024 | -33 | 5 | 37 | -92 | |
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | -31 | -28 | -28 | -36 | |
Totaal | -64 | -23 | 9 | -128 | |
Ombuigingen | |||||
-KB 23. Opheffen pontveer | 67 | 67 | 67 | 67 | |
-KB 6a. Wegen onderhoud | 15 | 15 | 15 | 15 | |
-KB 7. Ambities herinrichting | 1 | 7 | 9 | 9 | |
-KB 21. Kapitaallastenlimiet MIP | 0 | 59 | 103 | 253 | |
-KB 10. Mobiliteitsvisie bijstellen - reserve | 90 | 64 | 0 | 0 | |
Totaal | 173 | 212 | 193 | 345 | |
3.09 | Ruimtelijke ordening | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | -35 | -32 | -32 | -41 | |
Totaal | -35 | -32 | -32 | -41 | |
Ombuigingen | |||||
-KB 9. Monumentenbeleid - budget | 27 | 0 | 0 | 0 | |
-EB 10 Verlagen uitgaven omgevingswet en vrijval reserve omgevingswet | 0 | 40 | 0 | 0 | |
Totaal | 27 | 40 | 0 | 0 | |
3.10 | Volkshuisvesting | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | -4 | -3 | -3 | -5 | |
Totaal | -4 | -3 | -3 | -5 | |
3.11 | Water en riolering | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Wijziging storting spaarvoorziening riolering i.v.m. bijstelling investeringsvolume MIP. | 2 | 5 | 0 | 8 | |
-Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024 | 20 | 28 | 36 | 26 | |
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | -11 | -10 | -10 | -13 | |
Totaal | 11 | 23 | 26 | 22 | |
3.12 | Reserves | ||||
Ombuigingen | |||||
-KB 11. Duurzaamheidsvisie bijstellen | 90 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 90 | 0 | 0 | 0 |
3.01 | Afvalstoffen |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Bestaand beleid |
---|
Voorgestelde tariefverhoging afvalstoffenheffing met 6%.
Door een verdere stijging van de kosten voor inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en toerekening van de personele lasten is een stijging van het tarief met 6% nodig om deze met ingang van 2021 100% kostendekkend te laten zijn. In 2022 en verder leidt dit tot een overschot op de heffing met dito storting in de egalisatievoorziening om schommelingen in het tarief te voorkomen.
Ombuigingen |
---|
KB 6c. Straatreiniging
Het budget voor straatreiniging is met 10% verminderd. Door hier gebruik te maken van een gedifferentieerd onderhoudsniveau voor de centrumgebieden (beeldkwaliteit A-B) en de overige delen van Landsmeer (beeldkwaliteit B-C) worden de negatieve consequenties verspreid. Dit leidt ertoe dat bijvoorbeeld de woonwijken er qua onderhoud minder netjes uit komen te zien dan de bewoners gewend zijn. De ervaring leert dat dit kan leiden tot meer klachten van bewoners
3.02 | Begraven |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024
Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024. Deze actualisatie heeft plaatsgevonden op basis van de bijstelling van het Meerjaren Investeringsprogramma 2020-2024
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Ombuigingen |
---|
EB 1. Verhogen tarieven lijkbezorgingsrechten
De opbrengst wordt 30.000 hoger geraamd door een stijging van het tarief. Bij het voorstel voor het vaststellen van de belastingverordeningen in december 2020 zullen we de verhoging opnemen.
3.04 | Economie & Recreatie |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
3.05 | Groenvoorzieningen |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024
Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024. Deze actualisatie heeft plaatsgevonden op basis van de bijstelling van het Meerjaren Investeringsprogramma 2020-2024
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Ombuigingen |
---|
KB 6b. Onderhoud bomen
Er is minder budget beschikbaar voor onderhoud bomen. Dit leidt er toe dat na (incidentele) kap er geen bomen teruggeplaatst. Deze besparing zorgt voor een kaler straatbeeld, maar kan bij een aantrekkende economie makkelijk ongedaan gemaakt worden. Tevens stopt de gemeente met zaken als het op beeld snoeien van bomen en begeleidingssnoei en zal enkel nog in situaties met duidelijke gevaarzetting handelen.
KB 6d. Kwaliteit groenonderhoud
Het budget voor onderhoud groen is met 10% verlaagd. Dit leidt er toe dat de beeldkwaliteitsniveau achter uit gaat. Ook betekent dit dat bij aanleg van nieuw groen er alleen onderhoudsarm groen wordt aangelegd. Uitgangspunt zal zijn sober en doelmatig.
3.07 | Omgevingsvergunningen |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Ombuigingen |
---|
EB 3. Verhogen tarieven omgevingsvergunningen
De opbrengst wordt 90.000 hoger geraamd door een stijging van het tarief. Bij het voorstel voor het vaststellen van de belastingverordeningen in december 2020 zullen we de verhoging opnemen.
3.08 | Openbare ruimte |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024
Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024. Deze actualisatie heeft plaatsgevonden op basis van de bijstelling van het Meerjaren Investeringsprogramma 2020-2024
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Ombuigingen |
---|
KB 7. Ambities herinrichting
Bij herinrichtingen wordt uitgegaan van de goedkoopste veilige functionele oplossingen voor de inrichting van de openbare ruimte. Door dit uitgangspunt te hanteren zijn de kredieten naar beneden bijgesteld. Door uit te gaan van deze oplossingen wordt de ruimte voor inbreng van bewoners kleiner. Dit heeft tot gevolg dat het participatietraject voorafgaand aan het project ook kleiner wordt waardoor de kosten voor voorbereiding, administratie en toezicht (VAT) zijn verlaagd.
KB 10. Mobiliteitsvisie bijstellen - reserve
Op basis van het mobiliteitsvisie is er een uitvoeringsprogramma mobiliteit vastgesteld. Alle lopende projecten worden afgemaakt maar er worden geen nieuwe projecten opgestart. Dit leidt tot een tijdelijke formatieve besparing en vrijval uit de reserve. Uitzondering is het project Zuideinde/IJdoornlaan wat wel uitgevoerd wordt
KB 23. Opheffen pontveer
De gemeente Landsmeer draagt samen met de gemeente Waterland de kosten voor het laten exploiteren en onderhouden van het Pontveer Ilpendam. De gemeente Waterland heeft aangegeven vanaf 2021 geen bijdrage meer te willen leveren aan de pont en de kosten drukken ook zwaar op de begroting van de gemeente Landsmeer. Beide gemeenten kunnen hun contractuele verplichtingen beëindigen, waarna de Provincie Noord-Holland zal moeten zorgdragen voor de voortzetting van de pontverbinding.
KB 6a. Wegen onderhoud
Het budget voor onderhoud wegen is op basis van het beheerplan verlaagd vanwege een lagere bijdrage aan het HHNK voor onderhoud (het verschil in bijdrage is extra “eigen budget” voor de gemeente). Door een omissie zijn de bedragen voor onderhoud wegen niet correct in de begroting 2020 opgenomen. Er wordt een besparing van € 15.000,- doorgevoerd op basis van de door uw raad vastgestelde budgetten bij het beleidsplan.
KB 21. Kapitaallastenlimiet MIP
Een limiet aan kapitaallasten zorgt ervoor dat er een beperkt aantal investeringen gedaan kunnen worden per jaar. Dit betekent wel dat er extra goed gemonitord dient te worden dat de projecten worden uitgevoerd in het jaar waarin ze genoemd staan. Bij uitstel wordt namelijk onnodig beslag gelegd op de leencapaciteit die gesteld wordt middels dit besluit. De besparing is op basis van het huidige MIP en uitgaand van een kapitaallastenlimiet gesteld op €300.000.
3.09 | Ruimtelijke ordening |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Ombuigingen |
---|
KB 9. Monumentenbeleid - budget
Het project Monumentenbeleid wordt stopgezet. Dit levert het eerste jaar een incidentele besparing op. Inhoudelijk gevolg is dat het vigerende monumentenbeleid op basis van vrijwilligheid wordt voortgezet.
EB 10 Verlagen uitgaven omgevingswet en vrijval reserve omgevingswet
Door voor de inkoop van de programmatuur, waarmee op het landelijke digitaal stelsel (DSO) moet worden aangesloten, gebruik te maken van maatwerk en samen te werken met de Omgevingsdienst kunnen de uitgaven in 2022 eenmalig met € 40.000 worden verlaagd. Van deze reserve valt derhalve een bedrag van € 40.000 in het begrotingssaldo.
3.10 | Volkshuisvesting |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
3.11 | Water en riolering |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024
Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024. Deze actualisatie heeft plaatsgevonden op basis van de bijstelling van het Meerjaren Investeringsprogramma 2020-2024
Wijziging storting spaarvoorziening riolering i.v.m. bijstelling investeringsvolume MIP.
Wijziging storting spaarvoorziening riolering i.v.m. bijstelling investeringsvolume MIP.
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
3.12 | Reserves |
---|---|
Ombuigingen |
KB 11. Duurzaamheidsvisie bijstellen
Door een deel van de duurzaamheidsreserve te laten vrijvallen, richt Landsmeer zich de komende jaren primair op de Regionale energiestrategie en de Transitievisie warmte. Dit betekent dat Landsmeer geen voorloper zal zijn, maar zich beperkt tot het wettelijk verplichte.