Wat mag het kosten?
Bedragen * € 1.000 | Rekening | Begroting | begroting voor | Mutatie | Begroting | Meerjarenraming | |||
Sociaal domein | 2019 | 2020 | 2021 | 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
4.01 | Basis jeugd | -853 | -1.134 | -1.173 | 14 | -1.159 | -1.152 | -1.092 | -1.086 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4.02 | Basis sport/cultuur | -1.315 | -1.484 | -1.268 | -43 | -1.311 | -1.175 | -1.266 | -1.263 |
4.03 | Basis volwassenen | -848 | -1.117 | -1.131 | 16 | -1.116 | -1.094 | -1.002 | -1.002 |
4.04 | Maatwerk jeugd | -1.999 | -2.876 | -2.336 | 13 | -2.322 | -2.417 | -2.366 | -2.386 |
4.06 | Maatwerk participatie | -2.926 | -6.074 | -3.323 | -22 | -3.345 | -3.268 | -3.249 | -3.214 |
4.07 | Maatwerk WMO | -1.239 | -1.426 | -1.406 | 5 | -1.401 | -1.411 | -1.426 | -1.441 |
4.08 | Toegang | -703 | -327 | -333 | 21 | -312 | -323 | -318 | -318 |
Totaal lasten | -9.882 | -14.437 | -10.970 | 3 | -10.967 | -10.839 | -10.720 | -10.711 | |
4.01 | Basis jeugd | 99 | 110 | 110 | 0 | 110 | 111 | 112 | 112 |
4.02 | Basis sport/cultuur | 168 | 150 | 183 | 0 | 183 | 176 | 178 | 178 |
4.03 | Basis volwassenen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.04 | Maatwerk jeugd | 59 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 |
4.06 | Maatwerk participatie | 1.865 | 4.836 | 1.988 | 0 | 1.988 | 2.000 | 2.020 | 2.020 |
4.07 | Maatwerk WMO | 44 | 38 | 48 | 0 | 48 | 48 | 48 | 48 |
4.08 | Toegang | 11 | 9 | 9 | 0 | 9 | 10 | 10 | 10 |
Totaal baten | 2.245 | 5.144 | 2.341 | 0 | 2.341 | 2.346 | 2.370 | 2.370 | |
Saldo voor mutaties reserves | -7.637 | -9.293 | -8.629 | 3 | -8.626 | -8.493 | -8.350 | -8.341 | |
Toevoeging reserves | 0 | -51 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 170 | 203 | -121 | 165 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo reserves | 0 | 119 | 81 | 84 | 165 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -7.637 | -9.174 | -8.547 | 87 | -8.461 | -8.493 | -8.350 | -8.341 |
Bedragen * € 1.000
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
4.01 | Basis jeugd | ||||
---|---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | 13 | -17 | -17 | -32 | |
Totaal | 13 | -17 | -17 | -32 | |
Bestaand beleid | |||||
-Actualisatie Subsidies | -2 | -2 | -2 | -2 | |
-Hogere bijdrage GGD | -17 | -15 | -13 | -15 | |
Totaal | -19 | -17 | -15 | -17 | |
Ombuigingen | |||||
-EB 6. Verlagen ambitie MJB laagdrempelige opvoedondersteuning | 20 | 20 | 0 | 0 | |
Totaal | 20 | 20 | 0 | 0 | |
4.02 | Basis sport/cultuur | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024 | -88 | -75 | -74 | -73 | |
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | 3 | -9 | -9 | -15 | |
Totaal | -86 | -83 | -82 | -88 | |
Bestaand beleid | |||||
-Actualisatie Subsidies | -18 | -13 | -20 | -20 | |
Totaal | -18 | -13 | -20 | -20 | |
Ombuigingen | |||||
-KB 13. Kunstgrasvelden niet vervangen | 0 | 100 | 100 | 100 | |
-EB 12. Taakstelling subsidies | 60 | 60 | 60 | 60 | |
Totaal | 60 | 160 | 160 | 160 | |
4.03 | Basis volwassenen | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | 16 | -22 | -22 | -41 | |
Totaal | 16 | -22 | -22 | -41 | |
Bestaand beleid | |||||
-Actualisatie Subsidies | 0 | 3 | 7 | 7 | |
Totaal | 0 | 3 | 7 | 7 | |
4.04 | Maatwerk jeugd | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | 13 | -18 | -18 | -33 | |
Totaal | 13 | -18 | -18 | -33 | |
4.06 | Maatwerk participatie | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | 7 | -10 | -10 | -19 | |
Totaal | 7 | -10 | -10 | -19 | |
Nieuw beleid | |||||
-Invoering wet inburgering | -70 | -36 | -40 | -40 | |
Totaal | -70 | -36 | -40 | -40 | |
Ombuigingen | |||||
-KB 18. Minder uitgeven uitvoering Participatiewet door gemeente Waterland | 40 | 40 | 40 | 40 | |
Totaal | 40 | 40 | 40 | 40 | |
4.07 | Maatwerk WMO | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | 5 | -7 | -7 | -14 | |
Totaal | 5 | -7 | -7 | -14 | |
4.08 | Toegang | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | 1 | -1 | -1 | -1 | |
Totaal | 1 | -1 | -1 | -1 | |
Ombuigingen | |||||
-KB 19. Jeugd preventief beleid | 20 | 20 | 20 | 20 | |
Totaal | 20 | 20 | 20 | 20 | |
4.09 | Reserves | ||||
Nieuw beleid | |||||
-Invoering wet inburgering - onttrekking reserve | 54 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 54 | 0 | 0 | 0 | |
Ombuigingen | |||||
-EB 7. Latere start uitvoering ambitie aanpak eenzaamheid | 30 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 30 | 0 | 0 | 0 |
4.01 | Basis jeugd |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Bestaand beleid |
---|
Hogere bijdrage GGD
Op basis van de meerjarenbegroting 2021-2024 van de GGD wordt de gemeentelijke bijdrage verhoogd.
Actualisatie Subsidies
Op basis van de aanvragen voor subsidies voor 2021 is het subsidie plafond opwaarts bijgesteld op basis van de ingediende aanvragen en indexaties.
Ombuigingen |
---|
EB 6. Verlagen ambitie MJB laagdrempelige opvoedondersteuning
In het meerjarenbeleidsplan (MJB) sociaal domein is voor laagdrempelige opvoedondersteuning € 35.000 begroot in 2021 en 2022. Voorgesteld wordt om dit budget met een bedrag van € 20.000 naar beneden bij te stellen. Bij verlaging van het budget voor laagdrempelige opvoedspreekuur kunnen we in mindere mate cursussen en trainingen voor opvoedondersteuning en (v)echtscheiding aanbieden aan ouders die hier behoefte aan hebben. Ook kunnen we het aantal contactmomenten en het opvoedspreekuur niet uitbreiden. Door verlaging van dit budget blijft er meer geld in de reserve sociaal domein. Hierdoor hoeft minder geld uit eigen middelen bijgelegd te worden.
4.02 | Basis sport/cultuur |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024
Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024. Deze actualisatie heeft plaatsgevonden op basis van de bijstelling van het Meerjaren Investeringsprogramma 2020-2024
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Bestaand beleid |
---|
Actualisatie Subsidies
Op basis van de aanvragen voor subsidies voor 2021 is het subsidie plafond opwaarts bijgesteld op basis van de ingediende aanvragen en indexaties.
Ombuigingen |
---|
KB 13. Kunstgrasvelden niet vervangen
De kunstgrasvelden van IVV en Purmerland zijn technisch versleten en moeten in 2021 vervangen worden. De investering voor deze vervanging zal door de verenigingen zelf moeten worden gedaan. Dit betekent dat de er geen kredietlasten voor de gemeente uit deze vervanging zullen voortvloeien. Voor deze bezuiniging is het nodig dat er nieuwe huurovereenkomsten met de verenigingen worden gesloten.
EB 12. Taakstelling subsidies
Voor de organisaties die een subsidie boven de € 5.000,- ontvangen en geen wettelijke taken voor ons uitvoeren wordt een taakstelling van 10% doorgevoerd.
4.03 | Basis volwassenen |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Bestaand beleid |
---|
Actualisatie Subsidies
Op basis van de aanvragen voor subsidies voor 2021 is het subsidie plafond opwaarts bijgesteld op basis van de ingediende aanvragen en indexaties.
4.04 | Maatwerk jeugd |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
4.06 | Maatwerk participatie |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Nieuw beleid |
---|
Invoering wet inburgering
Vanuit de mei circulaire zijn er gelden ontvangen voor de uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering. Invoering van deze wet is met een half jaar vertraagd en gaat in op 1 juli 2021. Hierdoor is de start van de lokale inrichting om uitvoering van de inburgering mogelijk te maken opgeschoven naar het 1e kwartaal 2021. Ook vanuit de reserve inburgering worden middelen ingezet. De onttrekking uit de reserve treft u bij "Invoering wet inburgering - inzet reserve".
Ombuigingen |
---|
KB 18. Minder uitgeven uitvoering Participatiewet door gemeente Waterland
De gemeente Waterland voert taken op het gebied van de Participatiewet voor de gemeente Landsmeer uit. Dit is vastgelegd in een uitvoeringsovereenkomst. Momenteel voeren we gesprekken met de gemeente Waterland in hoeverre zij uitvoering kunnen geven aan de voor Landsmeer gewenste uitvoering van de Participatiewet. Dit leidt tot een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Landsmeer en de gemeente Waterland. In gesprek met de gemeente Waterland gaan we kijken naar wat een realistische doorberekening van kosten is op basis van die taken die Waterland alleen voor Landsmeer uitvoert. Naar verwachting is hier de ruimte voor een besparing.
4.07 | Maatwerk WMO |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
4.08 | Toegang |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Ombuigingen |
---|
KB 19. Jeugd preventief beleid
In het budget voor het preventief jeugdbeleid is ruimte ingebouwd om extra preventieve voorzieningen in te kunnen zetten als het nodig is. Wij kunnen de voorgestelde kostenbesparing realiseren door deze ruimte in het budget weg te halen. Dit betekent wel dat we niet kunnen anticiperen op actuele ontwikkelingen.
4.09 | Reserves |
---|---|
Nieuw beleid |
Invoering wet inburgering - onttrekking reserve
Vanuit de mei circulaire en de pilot inburgering zijn er gelden ontvangen voor de uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering. Invoering van deze wet is met een half jaar vertraagd en gaat in op 1 juli 2021. De gelden zijn in 2020 in de reserve inburgering gestort en worden in 2021 ingezet.
Ombuigingen |
---|
EB 7. Latere start uitvoering ambitie aanpak eenzaamheid
In het meerjarenbeleidsplan (MJB) sociaal domein is voor aanpak eenzaamheid € 40.000 begroot in 2020. Door de coronapandemie wordt € 30.000 niet besteed in 2020 en gestort in de reserve. Hierdoor neemt de reserve toe en kan in 2021 dit bedrag uit de reserve Sociaal Domein meerjarenbeleidsplan onttrokken worden voor activiteiten van het MJB in 2021. Hierdoor zijn minder eigen middelen benodigd.