De onderstaande tabellen geven een overzicht van de investeringen in het MeerjarenInvesteringsPlan (MIP) 2021-2024 uit de Perspectiefnota. Hierin zijn nog niet de maatregelen verwerkt, waarbij de kapitaalasten worden gemaximaliseerd en waarbij de investeringen zijn geschrapt middels het bovenstaande “maatregelenpakket”. Na vaststelling van de begroting zal deze actualisatie direct worden gerealiseerd.
Het maximaliseren van de kapitaallasten is op € 300.000,- vastgesteld. Reeds in verregaande voorbereiding zijnde projecten maken een lager bedrag onmogelijk, zonder aanzienlijke desinvestering.
Netto | Gevoteerd | Afschr. | Kapitaallasten | ||||
Investeringen exclusief riolering | Investering | krediet | termijn | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Ambtelijke organisatie | |||||||
Aanschaf electrische auto | 25.000 | 25.000 | 10 | 1.820 | 1.803 | 1.786 | 1.770 |
Bekabeling | 100.000 | 100.000 | 15 | 500 | 7.633 | 7.567 | 7.500 |
Dienstverleningsplan: zaakgericht werken | 98.000 | 98.000 | 6 | 6.926 | 6.860 | 6.794 | 6.729 |
Verledden verlichting gemeentehuis | 70.000 | 70.000 | 10 | 350 | 7.665 | 7.595 | 7.525 |
Totaal | 293.000 | 293.000 | 9.595 | 23.961 | 23.742 | 23.523 | |
Groene ruimte | |||||||
Kunstgras vervangen | 950.000 | - | 10 | 4.750 | 104.025 | 103.075 | 102.125 |
Renovatie natuurgrasveld B-veld Purmerland | 49.000 | - | 10 | 245 | 5.366 | 5.317 | 5.268 |
Speelplan nr nw herinrichting speelplaats (terras aan de Breek) | 44.000 | 10 | 220 | 4.818 | 4.774 | 4.730 | |
Speelplan nr.012-021-022 - herinrichting speelplaats Stoutenburg en Paterspoel | 60.000 | - | 10 | - | - | 300 | 6.570 |
Speelplan nr.013 en 018 - herinrichting speelplaats Kaaskoper | 47.000 | - | 10 | - | - | 235 | 5.147 |
Speelplan nr.023-024-025 - herinrichten speelplaats Ilpenstein+Drakenstein en 3 locaties Noord-West | 114.000 | - | 10 | 570 | 12.483 | 12.369 | 12.255 |
Speelplan nr.027-028-030 - herinrichten speelplaats Radboud, Nijenrode-Assumburg | 19.000 | - | 10 | - | - | 95 | 2.081 |
Speelplan, project 2 en 8 | 90.000 | 90.000 | 10 | 2.520 | 4.823 | 4.778 | 4.734 |
Totaal | 1.373.000 | 90.000 | 8.305 | 131.514 | 130.943 | 142.909 | |
Infrastructuur | |||||||
Aanbrengen beschoeiingen volgens oeverbeheerplan (fase 4 + 5) | 303.000 | 447.400 | 20 | 8.506 | 8.435 | 8.364 | 8.293 |
Aanbrengen beschoeiingen volgens overbeheerplan (fase 7) | 175.000 | - | 20 | - | - | - | 875 |
Aanpassing kruising IJdoornlaan-Zuideinde | 16.000 | - | 25 | 80 | 797 | 790 | 784 |
Algemeen voorbereidingskrediet infrastructuur | 100.000 | 100.000 | 25 | 1.370 | 2.605 | 3.809 | 4.710 |
Asfalteren Zuideinde 9-21 | 80.000 | - | 25 | 400 | 3.984 | 3.952 | 3.920 |
Fietsdoorsteek Burgweg - ML Kingstr (Mobiliteitsvisie) | 31.000 | - | 25 | - | - | 155 | 1.544 |
Herinr Talingwg-Watersnipl | 1.151.384 | 1.151.384 | 25 | 19.202 | 34.938 | 34.657 | 34.375 |
Herinr. Hazenweg-Patrijzenweg | 170.000 | - | 25 | - | - | - | - |
Herinr. Houtsniplaan | 830.798 | 830.798 | 25 | 8.048 | 7.984 | 7.919 | 7.854 |
Herinr. Violierweg | 754.955 | 754.955 | 25 | 13.642 | 24.226 | 24.031 | 23.835 |
Herinrichting Burg Postweg tussen Kerkebreek en Dorpsstraat | 484.000 | - | 25 | - | - | 2.420 | 24.103 |
Herinrichting Havenzathe fase 1 | 597.000 | - | 25 | 2.985 | 29.731 | 29.492 | 29.253 |
Herinrichting Havenzathe fase 2 | 597.000 | - | 25 | - | 2.985 | 29.731 | 29.492 |
Herinrichting Havenzathe fase 3 | 597.000 | - | 25 | - | - | 2.985 | 29.731 |
Herinrichting Havenzathe fase 4 | 597.000 | - | 25 | - | - | 2.985 | 29.731 |
Herinrichting Havenzathe fase 5 | 597.000 | - | 25 | - | - | - | 2.985 |
Herinrichting Meerkoetstraat, Reigerlaan, Lepelaarstraat, Calkoenstraat tussen Meerkoetstraat en van Beekstraat | 656.000 | 395.700 | 25 | 31.196 | 30.946 | 30.695 | 30.445 |
Herinrichting Meervalweg | 600.000 | 600.000 | 25 | 28.968 | 28.736 | 28.503 | 28.270 |
Herprofilering Ijdoornlaan | 1.288.000 | 1.288.000 | 25 | 64.142 | 63.627 | 63.112 | 62.597 |
Herstel metselwerk kademuur Zuid+Noordeinde | 63.000 | - | 10 | 6.899 | 6.836 | 6.773 | 6.710 |
Herstraten Tormentilstraat e.v. (Wederikstraat en Zonnedauwstraat) | 1.027.000 | - | 25 | - | - | 5.135 | 51.145 |
Infra Laadpalen | 21.601 | 12.781 | 10 | - | - | - | - |
Oeverbeheerplan fase 6 | 156.000 | 20 | - | - | 780 | 9.321 | |
Terras aan de Breek - herinrichting | 103.000 | - | 25 | 5.129 | 5.088 | 5.047 | 5.006 |
Verbreding fietspad sportpark - onderdeel herinrichting | 254.000 | 448.000 | 25 | - | - | - | - |
Verledden OV (armaturen) | 308.790 | 308.790 | 25 | 2.192 | 4.168 | 6.128 | 8.178 |
Verledden OV (masten) | 308.790 | 308.790 | 25 | 2.740 | 5.210 | 7.660 | 10.124 |
Vervangen bruggen 19, 33, 37, 38 en 39 | 221.000 | 221.000 | 40 | - | - | - | - |
Vervanging brug 91 (Volkstuinencomplex de Molenaar) | 34.000 | 34.000 | 40 | 1.186 | 1.177 | 1.169 | 1.160 |
Vervanging pontwachtershuisje -- PM | 40 | ||||||
Voorbereidingskrediet Nieuwe Gouw | 475.000 | 100.000 | 25 | 313 | 310 | 308 | 305 |
Totaal | 12.597.318 | 7.001.598 | 196.999 | 261.782 | 306.598 | 444.743 | |
Begraafplaatsen | |||||||
Ruimen 52 algemene graven | 39.000 | - | 25 | 1.942 | 1.927 | 1.911 | 1.895 |
Totaal | 39.000 | 0 | 1.942 | 1.927 | 1.911 | 1.895 | |
Onderwijs | |||||||
Renovatie/nieuwbouw scholen | PM | - | 40 | - | - | - | - |
Totaal | PM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ruimtelijke ordening | |||||||
Digitaliseren omgevingsvergunningen | 30.000 | 30.000 | 10 | 25 | 573 | 1.115 | 1.515 |
Totaal | 30.000 | 30.000 | 25 | 573 | 1.115 | 1.515 | |
Eindtotaal | 14.332.318 | 7.414.598 | 216.867 | 419.757 | 464.309 | 614.586 |
Toelichting nieuwe kredieten
Renovatie/nieuwbouw scholen
Het voornemen is dat twee basisscholen (Obs de Stap en Obs De Wagemaker) worden gerenoveerd/vernieuwd volgens het principe duurzame school. Mede in de geest van de nog in te voeren Omgevingswet, wordt de onderwijshuisvesting integraal betrokken bij (her)inrichting en ontwikkeling van woningbouwlocaties en uitgewerkt in verschillende opties. Deze opties worden op dit moment onderzocht en worden op termijn aan uw raad ter besluitvorming voorgelegd met het oog op de dan te openen grondexploitaties.
Het openen van deze grondexploitaties is vooralsnog voorwaarde voor het kunnen realiseren van de vernieuwing van de onderwijshuisvesting. Naar verwachting zal dit niet eerder dan in 2022 de realisatie van voornoemde ontwikkeling zal starten, voorgesteld dat de totale exploitatie minimaal budgetneutraal is. De dan resterende boekwaarde van de onderwijshuisvesting zal eveneens bij de te openen grondexploitaties betrokken moeten worden.
Bij autonoom vervangen c.q. nieuwbouw van de onderwijshuisvesting zal de boekwaarde ineens als boekverlies ten laste van de exploitatie moeten worden gebracht in het jaar van realisatie. Met autonome vervanging van de onderwijshuisvesting is in deze begroting geen rekening gehouden, daarvoor zullen derhalve ook dekkingsmiddelen gevonden moeten worden.
Aanvullend krediet herprofilering IJdoornlaan
Vanwege het onderhoud dat RWS aan de A10 gaat uitvoeren is onderzocht of het voordeel oplevert als wij de geplande werkzaamheden aan de IJdoornlaan combineren met het werk van RWS.
Conclusie is dat het combineren financieel voordeel oplevert en de overlast voor inwoners van Landsmeer vermindert. Vandaar dat begin 2020 aan uw raad is voorgesteld om de investering naar voren te halen zodat het werk in combinatie uitgevoerd kan worden. Naast het naar voren halen, was het noodzakelijk om ook extra krediet te vragen. Onderzoek naar de staat van het wegdek heeft opgeleverd dat naast het asfalteren er ook funderingsherstel dient plaats te vinden, in het oorspronkelijke budget was alleen uitgegaan van asfalteren. Om de ruimte te vinden voor de dekking van project 2105 (groot onderhoud IJdoornlaan) zijn een aantal projecten naar achteren geschoven.
Enkele voorbeelden daarvan zijn:
• de oeverbeheerplan fase 6
• de oeverbeheerplan fase 7
• rioolvervanging Tormentilstraat
• herinrichting Tormentilstraat
De volgende projecten zijn verschoven, maar niet meer zichtbaar in het MIP omdat deze projecten na 2024 gepland staan:
• Fietspad Scheepsbouwersweg
• Herinrichting kamperfoeliestraat-klaverstraat
• Rioolwerk kamperfoeliestraat-klaverstraat
Kunstgras vervangen
De staat van de kunstgrasvelden is door een extern bureau onderzocht. De conclusie van dit onderzoek is dat de velden niet meer voldoen aan de eisen. Het vervangen van het kunstgras is noodzakelijk. Op basis van de huurovereenkomsten dient de gemeente zorg te dragen voor de staat van onderhoud van de velden. In het MIP is dan ook voor 2021 de investering voor vervanging opgenomen.