Wat mag het kosten?
Bedragen * € 1.000 | Rekening | Begroting | begroting voor | Mutatie | Begroting | Meerjarenraming | |||
Financiën | 2019 | 2020 | 2021 | 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
5.01 | Overhead | -5.209 | -3.992 | -3.976 | 211 | -3.766 | -3.950 | -3.923 | -3.935 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5.02 | Algemene uitkering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.03 | Onroerende-zaakbelastingen | -114 | -135 | -135 | 0 | -134 | -133 | -133 | -133 |
5.04 | Overige belastingen | 7 | -10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.05 | Overige uitgaven en inkomsten | -107 | -59 | -68 | -29 | -97 | -94 | -78 | -193 |
5.06 | Treasury | -2 | -19 | -41 | 0 | -41 | -45 | -45 | -45 |
Totaal lasten | -5.426 | -4.215 | -4.221 | 182 | -4.038 | -4.222 | -4.179 | -4.305 | |
5.01 | Overhead | 58 | 34 | 35 | 0 | 35 | 35 | 36 | 36 |
5.02 | Algemene uitkering | 13.511 | 14.155 | 14.379 | -95 | 14.284 | 14.668 | 14.935 | 15.261 |
5.03 | Onroerende-zaakbelastingen | 2.508 | 2.428 | 2.462 | 200 | 2.662 | 2.896 | 2.930 | 2.930 |
5.04 | Overige belastingen | 33 | 40 | 55 | 41 | 96 | 97 | 97 | 97 |
5.05 | Overige uitgaven en inkomsten | 101 | 252 | 31 | 40 | 71 | 71 | 31 | 31 |
5.06 | Treasury | 197 | 91 | 85 | 0 | 85 | 88 | 88 | 88 |
Totaal baten | 16.408 | 17.000 | 17.047 | 185 | 17.232 | 17.855 | 18.118 | 18.444 | |
Saldo voor mutaties reserves | 10.982 | 12.785 | 12.826 | 368 | 13.194 | 13.634 | 13.939 | 14.139 | |
Toevoeging reserves | -388 | -1.201 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2.948 | 2.143 | 749 | 0 | 749 | 7 | 7 | 7 | |
Saldo reserves | 2.560 | 941 | 749 | 0 | 749 | 7 | 7 | 7 | |
Saldo na mutaties reserves | 13.542 | 13.727 | 13.575 | 368 | 13.943 | 13.641 | 13.947 | 14.146 |
Bedragen * € 1.000
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
5.01 | Overhead | ||||
---|---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024 | 37 | 22 | 22 | 21 | |
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | -67 | -88 | -88 | 26 | |
Totaal | -30 | -66 | -66 | 47 | |
Bestaand beleid | |||||
-Digitalisering archiefbewaarplaats Waterlands Archief | -12 | -48 | -11 | -32 | |
-Aanschaf/vervanging hardware/mobiele telefonie | -25 | -25 | -25 | -25 | |
-Proces- en zaakgericht werken | -72 | -72 | -72 | -72 | |
Totaal | -109 | -145 | -108 | -129 | |
Ombuigingen | |||||
-KB 22. Personeelsplan inkrimpen tot variant basis | -79 | -124 | -124 | -124 | |
-EB 9. Catering verminderen | 5 | 5 | 5 | 5 | |
-EB 11. Verlagen budget schoonmaak | 10 | 10 | 10 | 10 | |
-EB 14. Taakstelling personeelsbegroting | 250 | 250 | 250 | 250 | |
-KB 1. Kwaliteit van dienstverlening - formatie | 39 | 22 | 22 | 22 | |
-KB 9. Monumentenbeleid - Formatie | 36 | 36 | 36 | 36 | |
-KB 10. Mobiliteitsvisie bijstellen - Formatie | 89 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 350 | 200 | 200 | 200 | |
5.02 | Algemene uitkering | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Actualisatie algemene uitkering o.b.v. meicirculaire 2020 | -47 | 93 | -65 | 251 | |
-Actualisatie algemene uitkering o.b.v. septembercirculaire 2020 | -65 | -69 | -77 | -64 | |
Totaal | -111 | 24 | -142 | 187 | |
Nieuw beleid | |||||
-Invoering wet inburgering | 16 | 36 | 40 | 40 | |
Totaal | 16 | 36 | 40 | 40 | |
5.03 | Onroerende-zaakbelastingen | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | 0 | 0 | 0 | 1 | |
Totaal | 0 | 0 | 0 | 1 | |
Ombuigingen | |||||
-VC 4. OZB verhogen | 200 | 400 | 400 | 400 | |
Totaal | 200 | 400 | 400 | 400 | |
5.04 | Overige belastingen | ||||
Ombuigingen | |||||
-VC 5. Toeristenbelasting verhogen | 41 | 41 | 41 | 41 | |
Totaal | 41 | 41 | 41 | 41 | |
5.05 | Overige uitgaven en inkomsten | ||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
-Toepassing indexatie | 0 | 0 | 0 | -115 | |
-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging | -4 | -3 | -3 | -4 | |
Totaal | -4 | -3 | -3 | -119 | |
Bestaand beleid | |||||
-Verhoging stelpost onvoorzien | -25 | -25 | -25 | -25 | |
Totaal | -25 | -25 | -25 | -25 | |
Ombuigingen | |||||
-VC 1. Project grondgebruik | 40 | 40 | 0 | 0 | |
Totaal | 40 | 40 | 0 | 0 |
5.01 | Overhead |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024
Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024. Deze actualisatie heeft plaatsgevonden op basis van de bijstelling van het Meerjaren Investeringsprogramma 2020-2024
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Bestaand beleid |
---|
Digitalisering archiefbewaarplaats Waterlands Archief
Het Waterlands Archief staat voor digitale uitdagingen waarvan het duurzaam beheer van archief in een digitale archiefbewaarplaats (e-depot) het belangrijkste is. Het beheer van digitaal archief is een activiteit die naast het bestaande beheer van papieren archieven komt. Er treedt dus een cumulatie van kosten op. Vanaf 2021 gaat de projectmatige opstartfase van het e-depot over in een structurele beheerfase. Dit alles leidt tot een kostenverhoging van ca. 30%.
Proces- en zaakgericht werken
De gemeente Landsmeer heeft zich in 2017 de ambitie gesteld om een efficiënte en effectieve dienstverlening te bieden aan haar medewerkers, alsmede aan de Landsmeerse inwoners en ondernemers. Zaak-en procesgericht werken helpt de gemeente haar dienstverlening en bedrijfsvoering te verbeteren. Het zaak-en procesgericht werken is sindsdien de basis geworden voor digitalisering van gemeentelijke werkprocessen, dienstverlening en bedrijfsvoering. De ingezette digitalisering is een ontwikkeling die ondersteunt en uitgevoerd moet blijven worden. Zaak-en procesgericht werken is bv. ook een basisvoorwaarde om digitaal te werken met en naar aanleiding van de Omgevingswet. Voor de verdere uitrol van zaak-en procesgericht werken is € 72.000 structureel budget noodzakelijk
Aanschaf/vervanging hardware/mobiele telefonie
Jaarlijks moet hardware/mobiele telefonie vervangen en of nieuw aangeschaft worden. Door het o.a. afschrijven van hardware, defecte hardware, het toenemen van het op afstand werken en door technologische ontwikkelingen stijgen de kosten. Het huidige budget is niet toereikend. Hierdoor is het noodzakelijk om het budget te verhogen.
Ombuigingen |
---|
KB 22. Personeelsplan inkrimpen tot variant basis
Er is gekozen om het personeelsplan van Basis Plus naar Basis terug te brengen, om zo een kostenbesparing te bewerkstelligen. Dit houdt in dat de organisatie en de medewerkers verder onder druk komen te staan en zich in voorkomende gevallen alleen nog maar kunnen richten op hun wettelijke taken. Het uitvoeren van wensen en ambities komt hiermee onder grote druk te staan en zal dus resulteren dat in sommige gevallen enkel de wettelijke taak wordt uitgevoerd. Het College is zich er van bewust dat bepaalde ambities niet meer te realiseren zijn en de organisatie niet altijd meer tijdig werkzaamheden kan opleveren.
KB 1. Kwaliteit van dienstverlening - formatie
Door de investering in de digitalisering van de dienstverlening afgelopen jaren, is gekeken naar de openingstijden en bezetting van Publiekscontacten. Door bezoekers op afspraak te laten komen en de vroege woensdagochtend openstelling te laten vervallen, kan de bezetting verlaagd worden én daarmee een bezuiniging plaatsvinden. Door niet voor de meest vergaande variant te kiezen met een bezuiniging van 0,94 fte, is het mogelijk om de donderdagavond geopend te blijven én telefonisch bereikbaar te blijven in de middagen.
EB 9. Catering verminderen
Op basis van het gebruik van dit budget over 2019 en 2020 kan worden geconcludeerd dat dit budget kan worden verminderd. Het verminderen zorgt ervoor dat er structureel €5.000 wordt bespaard op de jaarlijkse kosten vanaf 2021.
EB 11. Verlagen budget schoonmaak
Ten behoeve van een aanbesteding van het schoonmaakcontract is een calculatie aan de hand van de ruimtes (alle gemeentelijke locaties) en de opgave van werkzaamheden gemaakt. Voor de berekening is gerekend met marktconforme prestatienormen. Aan de hand hiervan is bepaald hoeveel vierkante meter van een specifieke ruimtesoort per uur kan worden schoongemaakt. Op basis van deze gegevens is een berekening gemaakt van het aantal uur wat per jaar nodig is voor de schoonmaak van de ruimtes. Op basis van deze calculatie kan vanaf 2021 een structurele besparing van €10.000 op de kosten worden gerealiseerd.
EB 14. Taakstelling personeelsbegroting
Naast de bezuiniging om van Basis Plus naar Basis te gaan in de personeelsbegroting is, als extra maatregel, in deze begroting een taakstelling aan de ambtelijke organisatie opgelegd om € 250.000 structureel te bezuinigen vanaf 2021 op de totale personeelslasten. Op grond hiervan moet de organisatie de komende jaren afwegingen maken om binnen het gestelde budget te blijven. Daartoe zal de organisatie bezuinigingen bewerkstelligen op verschillende vlakken die het personeel aangaan, zoals de budgetten voor opleiding, organisatieontwikkeling, bijzondere beloning, wervingskosten en door het niet direct of niet volledig invullen van ontstane vacatures.
KB 9. Monumentenbeleid - Formatie
Het project Monumentenbeleid wordt stopgezet. Dit levert ook een structurele formatieve besparing op. Inhoudelijk gevolg is dat het vigerende monumentenbeleid op basis van vrijwilligheid wordt voortgezet.
KB 10. Mobiliteitsvisie bijstellen - Formatie
Op basis van het mobiliteitsvisie is er een uitvoeringsprogramma mobiliteit vastgesteld. Alle lopende projecten worden afgemaakt maar er worden geen nieuwe projecten opgestart. Dit leidt ook tot een tijdelijke formatieve besparing.
5.02 | Algemene uitkering |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Actualisatie algemene uitkering o.b.v. meicirculaire 2020
Actualisatie algemene uitkering. Deze is gebaseerd op de meicirculaire 2020.
Actualisatie algemene uitkering o.b.v. septembercirculaire 2020
De algemene uitkering wordt o.b.v. de septembercirculaire geactualiseerd.
Nieuw beleid |
---|
Invoering wet inburgering
Vanuit de mei circulaire zijn er gelden ontvangen voor de uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering. Invoering van deze wet is met een half jaar vertraagd en gaat in op 1 juli 2021. Hierdoor is de start van de lokale inrichting om uitvoering van de inburgering mogelijk te maken opgeschoven naar het 1e kwartaal 2021. Ook vanuit de reserve inburgering worden middelen ingezet. De onttrekking uit de reserve treft u bij "Invoering wet inburgering - inzet reserve".
5.03 | Onroerende-zaakbelastingen |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Ombuigingen |
---|
VC 4. OZB verhogen
Boven de inflatiecorrectie van 1,5% is bij het maatregelenpakket op grond van de perspectiefnota voorgesteld om de OZB jaarlijks te verhogen met 4% extra, hetgeen een opbrengst betekent van respectievelijk €100.000; €200.000; €300.000; en €400.000.Gezien het tekort is in de begroting een verhoging van de OZB opbrengst van €200.000 in 2021 en in de jaren erna €400.000 structureel opgenomen om zo te komen tot een jaarlijkse extra opbrengst. Dit betekent, bovenop de inflatiecorrectie van 1,5% een stijging van 16% bij een gelijkblijvende woningwaarde. Het ligt in de lijn der verwachting dat de woningwaarde in Landsmeer is gestegen en nog verder zal stijgen en in dat geval zal de procentuele stijging lager zijn dan de hiervoor genoemde 16%.
5.04 | Overige belastingen |
---|---|
Ombuigingen |
VC 5. Toeristenbelasting verhogen
De huidige toeristenbelasting is vastgesteld op 3%. Door dit percentage te verhogen naar 7%, is een extra opbrengst te realiseren. De berekening is gedaan op basis van de begrootte post toeristenbelasting. Hiervoor zal dus geen intensivering nodig zijn van de controle/handhaving.
5.05 | Overige uitgaven en inkomsten |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Toepassing indexatie
Met betrekking tot de indexatie wordt een percentage aangehouden van 1,5%. Ditzelfde percentage was reeds in de jaren 2021 tot en met 2023 verdisconteerd. Echter voor het nieuwe meerjaren tijdvak (zijnde 2024) is dit nog niet het geval. Het percentage van 1,5% is van toepassing vanaf 2021 tot en met 2024 en gebaseerd op de raming van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) voor 2021. Voor de jaren vanaf 2022 wordt het zelfde percentage gehanteerd, omdat over deze meer toekomstige jaren nog geen concrete uitspraak kan worden gedaan.
Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.
Bestaand beleid |
---|
Verhoging stelpost onvoorzien
De stelpost onvoorzien wordt met € 25.000 verhoogd om meer buffer te hebben bij onverwachte tegenvallers.
Ombuigingen |
---|
VC 1. Project grondgebruik
In 2020 is een project snippergroen gestart. Doel van dit project is enerzijds om verjaring en daarmee verlies van grondeigendom te voorkomen. Anderzijds is het doel om gronden die geen boekwaarde vertegenwoordigen én niet geschikt zijn voor ontwikkeling en onderhoud door de gemeente, te verkopen (met inachtneming van de Gronduitgifte en grondprijzenbeleidsnota snippergroen Landsmeer 2016). Er is voor gekozen om het bedrag aan grondopbrengsten voor 2021 met enige terughoudendheid te verhogen vanwege de beperkte beschikbare capaciteit en onzekere situatie waarin bewoners door de coronacrisis mogelijk verkeren.