Financiën

Financiën

Wat mag het kosten?

Bedragen * € 1.000

Rekening

Begroting

begroting voor

Mutatie

Begroting

Meerjarenraming

Financiën

2019

2020

2021

2021

2021

2022

2023

2024

5.01

Overhead

-5.209

-3.992

-3.976

211

-3.766

-3.950

-3.923

-3.935

5.02

Algemene uitkering

0

0

0

0

0

0

0

5.03

Onroerende-zaakbelastingen

-114

-135

-135

0

-134

-133

-133

-133

5.04

Overige belastingen

7

-10

0

0

0

0

0

5.05

Overige uitgaven en inkomsten

-107

-59

-68

-29

-97

-94

-78

-193

5.06

Treasury

-2

-19

-41

0

-41

-45

-45

-45

Totaal lasten

-5.426

-4.215

-4.221

182

-4.038

-4.222

-4.179

-4.305

5.01

Overhead

58

34

35

0

35

35

36

36

5.02

Algemene uitkering

13.511

14.155

14.379

-95

14.284

14.668

14.935

15.261

5.03

Onroerende-zaakbelastingen

2.508

2.428

2.462

200

2.662

2.896

2.930

2.930

5.04

Overige belastingen

33

40

55

41

96

97

97

97

5.05

Overige uitgaven en inkomsten

101

252

31

40

71

71

31

31

5.06

Treasury

197

91

85

0

85

88

88

88

Totaal baten

16.408

17.000

17.047

185

17.232

17.855

18.118

18.444

Saldo voor mutaties reserves

10.982

12.785

12.826

368

13.194

13.634

13.939

14.139

Toevoeging reserves

-388

-1.201

0

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

2.948

2.143

749

0

749

7

7

7

Saldo reserves

2.560

941

749

0

749

7

7

7

Saldo na mutaties reserves

13.542

13.727

13.575

368

13.943

13.641

13.947

14.146

 Bedragen * € 1.000

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

5.01

Overhead

Autonome ontwikkelingen

-Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024

37

22

22

21

-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging

-67

-88

-88

26

Totaal

-30

-66

-66

47

Bestaand beleid

-Digitalisering archiefbewaarplaats Waterlands Archief

-12

-48

-11

-32

-Aanschaf/vervanging hardware/mobiele telefonie

-25

-25

-25

-25

-Proces- en zaakgericht werken

-72

-72

-72

-72

Totaal

-109

-145

-108

-129

Ombuigingen

-KB 22. Personeelsplan inkrimpen tot variant basis

-79

-124

-124

-124

-EB 9. Catering verminderen

5

5

5

5

-EB 11. Verlagen budget schoonmaak

10

10

10

10

-EB 14. Taakstelling personeelsbegroting

250

250

250

250

-KB 1. Kwaliteit van dienstverlening - formatie

39

22

22

22

-KB 9. Monumentenbeleid - Formatie

36

36

36

36

-KB 10. Mobiliteitsvisie bijstellen - Formatie

89

0

0

0

Totaal

350

200

200

200

5.02

Algemene uitkering

Autonome ontwikkelingen

-Actualisatie algemene uitkering o.b.v. meicirculaire 2020

-47

93

-65

251

-Actualisatie algemene uitkering o.b.v. septembercirculaire 2020

-65

-69

-77

-64

Totaal

-111

24

-142

187

Nieuw beleid

-Invoering wet inburgering

16

36

40

40

Totaal

16

36

40

40

5.03

Onroerende-zaakbelastingen

Autonome ontwikkelingen

-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging

0

0

0

1

Totaal

0

0

0

1

Ombuigingen

-VC 4. OZB verhogen

200

400

400

400

Totaal

200

400

400

400

5.04

Overige belastingen

Ombuigingen

-VC 5. Toeristenbelasting verhogen

41

41

41

41

Totaal

41

41

41

41

5.05

Overige uitgaven en inkomsten

Autonome ontwikkelingen

-Toepassing indexatie

0

0

0

-115

-Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging

-4

-3

-3

-4

Totaal

-4

-3

-3

-119

Bestaand beleid

-Verhoging stelpost onvoorzien

-25

-25

-25

-25

Totaal

-25

-25

-25

-25

Ombuigingen

-VC 1. Project grondgebruik

40

40

0

0

Totaal

40

40

0

0

5.01

Overhead

Autonome ontwikkelingen

Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024
Actualisatie kapitaallasten MIP 2021-2024. Deze actualisatie heeft plaatsgevonden op basis van de bijstelling van het Meerjaren Investeringsprogramma 2020-2024

Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.

Bestaand beleid

Digitalisering archiefbewaarplaats Waterlands Archief
Het Waterlands Archief staat voor digitale uitdagingen waarvan het duurzaam beheer van archief in een digitale archiefbewaarplaats (e-depot) het belangrijkste is. Het beheer van digitaal archief is een activiteit die naast het bestaande beheer van papieren archieven komt. Er treedt dus een cumulatie van kosten op. Vanaf 2021 gaat de projectmatige opstartfase van het e-depot over in een structurele beheerfase. Dit alles leidt tot een kostenverhoging van ca. 30%.

Proces- en zaakgericht werken
De gemeente Landsmeer heeft zich in 2017 de ambitie gesteld om een efficiënte en effectieve dienstverlening te bieden aan haar medewerkers, alsmede aan de Landsmeerse inwoners en ondernemers. Zaak-en procesgericht werken helpt de gemeente haar dienstverlening en bedrijfsvoering te verbeteren. Het zaak-en procesgericht werken is sindsdien de basis geworden voor digitalisering van gemeentelijke werkprocessen, dienstverlening en bedrijfsvoering. De ingezette digitalisering is een ontwikkeling die ondersteunt en uitgevoerd moet blijven worden. Zaak-en procesgericht werken is bv. ook een basisvoorwaarde om digitaal te werken met en naar aanleiding van de Omgevingswet. Voor de verdere uitrol van zaak-en procesgericht werken is € 72.000 structureel budget noodzakelijk

Aanschaf/vervanging hardware/mobiele telefonie
Jaarlijks moet hardware/mobiele telefonie vervangen en of nieuw aangeschaft worden. Door het o.a. afschrijven van hardware, defecte hardware, het toenemen van het op afstand werken en door technologische ontwikkelingen stijgen de kosten. Het huidige budget is niet  toereikend. Hierdoor is het noodzakelijk om het budget te verhogen.

Ombuigingen

KB 22. Personeelsplan inkrimpen tot variant basis
Er is gekozen om het personeelsplan van Basis Plus naar Basis terug te brengen, om zo een kostenbesparing te bewerkstelligen. Dit houdt in dat de organisatie en de medewerkers verder onder druk komen te staan en zich in voorkomende gevallen alleen nog maar kunnen richten op hun wettelijke taken. Het uitvoeren van wensen en ambities komt hiermee onder grote druk te staan en zal dus resulteren dat in sommige gevallen enkel de wettelijke taak wordt uitgevoerd. Het College is zich er van bewust dat bepaalde ambities niet meer te realiseren zijn en de organisatie niet altijd meer tijdig werkzaamheden kan opleveren.

KB 1. Kwaliteit van dienstverlening - formatie
Door de investering in de digitalisering van de dienstverlening afgelopen jaren, is gekeken naar de openingstijden en bezetting van Publiekscontacten. Door bezoekers op afspraak te laten komen en de vroege woensdagochtend openstelling te laten vervallen, kan de bezetting verlaagd worden én daarmee een bezuiniging plaatsvinden. Door niet voor de meest vergaande variant te kiezen met een bezuiniging van 0,94 fte, is het mogelijk om de donderdagavond geopend te blijven én telefonisch bereikbaar te blijven in de middagen.

EB 9. Catering verminderen
Op basis van het gebruik van dit budget over 2019 en 2020 kan worden geconcludeerd dat dit budget kan worden verminderd. Het verminderen zorgt ervoor dat er structureel €5.000 wordt bespaard op de jaarlijkse kosten vanaf 2021.

EB 11. Verlagen budget schoonmaak
Ten behoeve van een aanbesteding van het schoonmaakcontract is een calculatie aan de hand van de ruimtes (alle gemeentelijke locaties) en de opgave van werkzaamheden gemaakt. Voor de berekening is gerekend met marktconforme prestatienormen. Aan de hand hiervan is bepaald hoeveel vierkante meter van een specifieke ruimtesoort per uur kan worden schoongemaakt. Op basis van deze gegevens is een berekening gemaakt van het aantal uur wat per jaar nodig is voor de schoonmaak van de ruimtes. Op basis van deze calculatie kan vanaf 2021 een structurele besparing van €10.000 op de kosten worden gerealiseerd.

EB 14. Taakstelling personeelsbegroting
Naast de bezuiniging om van Basis Plus naar Basis te gaan in de personeelsbegroting is, als extra maatregel, in deze begroting een taakstelling aan de ambtelijke organisatie opgelegd om € 250.000 structureel te bezuinigen vanaf 2021 op de totale personeelslasten. Op grond hiervan moet de organisatie de komende jaren afwegingen maken om binnen het gestelde budget te blijven. Daartoe zal de organisatie bezuinigingen bewerkstelligen op verschillende vlakken die het personeel aangaan, zoals de budgetten voor opleiding, organisatieontwikkeling, bijzondere beloning, wervingskosten en door het niet direct of niet volledig invullen van ontstane vacatures.

KB 9. Monumentenbeleid - Formatie
Het project Monumentenbeleid wordt stopgezet. Dit levert ook een structurele formatieve besparing op. Inhoudelijk gevolg is dat het vigerende monumentenbeleid op basis van vrijwilligheid wordt voortgezet.

KB 10. Mobiliteitsvisie bijstellen - Formatie
Op basis van het mobiliteitsvisie is er een uitvoeringsprogramma mobiliteit vastgesteld. Alle lopende projecten worden afgemaakt maar er worden geen nieuwe projecten opgestart. Dit leidt ook tot een tijdelijke formatieve besparing.

5.02

Algemene uitkering

Autonome ontwikkelingen

Actualisatie algemene uitkering o.b.v. meicirculaire 2020
Actualisatie algemene uitkering. Deze is gebaseerd op de meicirculaire 2020.

Actualisatie algemene uitkering o.b.v. septembercirculaire 2020
De algemene uitkering wordt o.b.v. de septembercirculaire geactualiseerd.

Nieuw beleid

Invoering wet inburgering
Vanuit de mei circulaire zijn er gelden ontvangen voor de uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering. Invoering van deze wet is met een half jaar vertraagd en gaat in op 1 juli 2021. Hierdoor is de start van de lokale inrichting om uitvoering van de inburgering mogelijk te maken opgeschoven naar het 1e kwartaal 2021. Ook vanuit de reserve inburgering worden middelen ingezet. De onttrekking uit de reserve treft u bij "Invoering wet inburgering - inzet reserve".

5.03

Onroerende-zaakbelastingen

Autonome ontwikkelingen

Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.

Ombuigingen

VC 4. OZB verhogen
Boven de inflatiecorrectie van 1,5% is bij het maatregelenpakket op grond van de perspectiefnota voorgesteld om de OZB jaarlijks te verhogen met 4% extra, hetgeen een opbrengst betekent van respectievelijk €100.000; €200.000; €300.000; en €400.000.Gezien het tekort is in de begroting een verhoging van de OZB opbrengst van €200.000 in 2021 en in de jaren erna €400.000 structureel opgenomen om zo te komen tot een jaarlijkse extra opbrengst. Dit betekent, bovenop de inflatiecorrectie van 1,5% een stijging van 16% bij een gelijkblijvende woningwaarde. Het ligt in de lijn der verwachting dat de woningwaarde in Landsmeer is gestegen en nog verder zal stijgen en in dat geval zal de procentuele stijging lager zijn dan de hiervoor genoemde 16%.

5.04

Overige belastingen

Ombuigingen

VC 5. Toeristenbelasting verhogen
De huidige toeristenbelasting is vastgesteld op 3%. Door dit percentage te verhogen naar 7%, is een extra opbrengst te realiseren. De berekening is gedaan op basis van de begrootte post toeristenbelasting. Hiervoor zal dus geen intensivering nodig zijn van de controle/handhaving.

5.05

Overige uitgaven en inkomsten

Autonome ontwikkelingen

Toepassing indexatie
Met betrekking tot de indexatie wordt een percentage aangehouden van 1,5%. Ditzelfde percentage was reeds in de jaren 2021 tot en met 2023 verdisconteerd. Echter voor het nieuwe meerjaren tijdvak (zijnde 2024) is dit nog niet het geval. Het percentage van 1,5% is van toepassing vanaf 2021 tot en met 2024 en gebaseerd op de raming van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) voor 2021. Voor de jaren vanaf 2022 wordt het zelfde percentage gehanteerd, omdat over deze meer toekomstige jaren nog geen concrete uitspraak kan worden gedaan.

Hogere salarislasten door CAO- en pensioenverhoging
De salarislasten komen hoger uit met name door CAO- en pensioenverhoging. Dit journaal komt terug op iedere product, omdat de salarissen toegerekend is op productniveau.

Bestaand beleid

Verhoging stelpost onvoorzien
De stelpost onvoorzien wordt met € 25.000 verhoogd om meer buffer te hebben bij onverwachte tegenvallers.

Ombuigingen

VC 1. Project grondgebruik
In 2020 is een project snippergroen gestart. Doel van dit project is enerzijds om verjaring en daarmee verlies van grondeigendom te voorkomen. Anderzijds is het doel om gronden die geen boekwaarde vertegenwoordigen én niet geschikt zijn voor ontwikkeling en onderhoud door de gemeente, te verkopen (met inachtneming van de Gronduitgifte en grondprijzenbeleidsnota snippergroen Landsmeer 2016). Er is voor gekozen om het bedrag aan grondopbrengsten voor 2021 met enige terughoudendheid te verhogen vanwege de beperkte beschikbare capaciteit en onzekere situatie waarin bewoners door de coronacrisis mogelijk verkeren.

Lasten € 4.038.196
Baten € -17.232.274
Saldo € -13.194.078
Deze pagina is gebouwd op 11/02/2021 11:03:58 met de export van 11/02/2021 10:50:24